توانبخشی مهر

مركز تخصصى گفتار درمانى و كار درمانى در قم

اختلال پردازش اطلاعات حسی در کودکان اتیسم + ویدئو

اختلال یکپارچگی حسی عبارت است از نقص در پردازش اطلاعات محیطی که از طریق حواس دریافت می‌گردد. هنگامیکه یک فرد با اختلال یکپارچگی حسی درگیر است قادر به نشان دادن واکنش مطلوب و متناسب با اطلاعات حسی محیطی دریافتی، به منظور برنامه‌ریزی و سازماندهی رفتار لازم نیست.

وقتي ما درباره حس‌ها صحبت می‌کنیم، معمولاً ذهن ما فقط متوجه پنج حس برتر (بينايي، بويايي، چشايي، لامسه و شنوایی) می‌گردد. در حاليكه دو حس مهم ديگر نيز وجود دارند كه كمتر به آنها پرداخته می‌شود که اين دو حس عبارتند از:

  • سيستم وستيبولار (تعادلی_شنوايی)
  • حس ادراك عمقی

سيستم وستيبولار:

اين سيستم اطلاعات مهمی درباره حركات بدن در فضا به فرد می‌دهد. همچنين احساس تعادل، جاذبه و هماهنگی حركات چشم را جهت ايجاد يك ميدان بينايی صحيح و روشن ايجاد می‌كند.

حس ادراك عمقی:

با تحريك گيرنده‌های عمقی ويژه‌ای در مفاصل و عضلات ايجاد مي شود. اين حس درباره وضعيت بدن به ما اطلاعات می‌دهد. همچنين امكان حركات و دستكاری اشياء را بدون نگاه كردن به آنها با مقدار معينی از نيرو برای ما فراهم می‌آورد.


علایم و نشانه‌های اختلال پردازش اطلاعات حسی:

1) اختلال ثبت حسی: در این مورد معمولا مشکل در ثبت حسی چند حواس وجود دارد اما گاها یک حس آسیب جدی‌تری دیده است. این اختلال می‌تواند باعث نقص ثبت حس یا تدافع حسی، مسائل امنیتی، اختلال در توانایی‌های کودک و فقدان انگیزش درونی شود.

2) رفتار حس طلبی: علامتی است که در آن ما با مشکل کم پاسخ‌دهی کودک نسبت به تحریکات محیطی مواجه هستیم. این کودکان فعال، پر تحرک و هیجانی بنظر می‌رسند اما معمولا این کودکان از جایگاه اعضای بدن خود بدلیل همین مشکل کم پاسخ‌دهی آگاهی درستی ندارند و برچسب مشکلات رفتاری و اجتماعی می‌خورند.

3) بیش پاسخ‌دهی: در این نشانه کودک نسبت به محرکات وارد شده از طریق حواس مختلف واکنش بیش از حد نشان می‌دهد که منجر به تدافع لمسی، ناامنی جاذبه (مانند ترس از ارتفاع)، مشکلات تمییز و درک حسی، مشکلات حس عمقی و مشکلات ادراک بینایی می‌شود.


اختلالات بوجود آمده در اثر نقص پردازش اطلاعات حسی

اختلال پردازش اطلاعات حسی در کودکان اتیسم

 ویدئویی که جهان را از دیدگاه یک کودک اتیستیک با اختلال یکپارچگی حسی به تصویر می‌کشد:

 

همین حالا در کانال تلگرام توانبخشی مهر عضو شوید

عضویت
کد امنیتی
عکس خوانده نمی شود
برای این مطلب هنوز نظری درج نشده است
توانبخش مهر » خبرها » اختلال پردازش اطلاعات حسی در کودکان اتیسم + ویدئو
مشاوره توانبخش مهر

۰۹۱۲۱۵۴۶۰۰۰

مشاوره رایگان